CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

klik ..klik....klik...

Wednesday, October 26, 2011

si hitam manis




huhuhuh....sejak preggy ni mmg sgt teringin nk minum kopi...bau kopi tu sgt2 sedap...tp terpksa ditahan nafsu yg mengganas ni.....dh dkt 20wk preggy ni...baru 3x je qis minum kopi...tu pn sbb dh sgt2 xthn...bau kopi kt mcd...pehhhhhh menusuk kalbu ku.....smpi ke perot peginye...pastu plak ada kenduri jiran kt umah ni...biasa la org rewang kn kbyknnye org2 tua...smua request kopi...aduhhhhh....amik bau je la ye kak oiiiii.....xpela...bau pn jd la....

kenapa wanita hamil tidak digalakkan minum kopi???



Kafein yang diambil sama ada melalui makanan atau minuman boleh melalui placenta dan menjejaskan kadar degupan jantung dan pernafasan bayi. Malahan dari kajian yang dijalankan juga menunjukkan pengambilan kafein dalam kuantiti yang banyak berkemungkinan melambatkan petumbuhan janin.
Risiko lain yang boleh disebabkan oleh pengambilan kafein ialah keguguran,  menyebabkan penyusutan berat bayi yang masih dalam kandungan dan juga boleh menyumbang kepada kematian bayi sewaktu lahir.
Jadi kepada ibu-ibu yang sangat suka minum kopi terutama sewaktu dipejabat, sebaiknya cuba kurangkan pengambilan minuman berkafein sewaktu dalam tempoh hamil.
sumber : bengkungmoden

3 comments:

watyz said...

gara2 mak ketagih kopi masa mengandungkan akak. smpi ke besar pjg ni bau kopi pon x bole ok. wek!!!

mummy darwishes said...

watyz; kak....hahahaha...xsuka ye kopi....

a2zbaby said...

I really like it Baby Products

Baby Care Products

Newer Post Older Post Home