CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

klik ..klik....klik...

Showing posts with label umrah. Show all posts
Showing posts with label umrah. Show all posts

Wednesday, July 3, 2013

KL-JEDDAH

Alhamdulillah kami tiba di airport King Abdul Aziz, terminal haji sejam lebih awal....laju sungguh la agknye pilot tu drive...
Masa nk cop pasport tu kaunter yg buka pn belum brape banyak..adalah dlm 5 kaunter yg buka..sedangkan jemaah yg sampai beratus jugak la..
Urusan di kaunter tak lama cuma bila sampai turn kami, pegawai imigresen tu suruh saya ke kaunter ujung, katanya ada pegawai perempuan...sbb nk kena buka niqab...tp bila saya jengah ke kaunter hujung takde plak pegawai perempuan yg bertugas... Utk melancarkan urusan, pegawai tu pn minta kebenaran dr husbnd saya utk melihat muka saya... Alhamdulillah selesai urusan dgn imigresen..

Sebelum tu meh layan gambar qhaiyrah masa dlm kpl trbg...Alhamdulillah qhaiyrah ok2 je... Asik tido n mkn je.. Bgn utk mkn, lps mkn tido blk...not bad pesawat airasia X ni... Sbb husbnd dh bgtau yg kita ni amik kelas ekonomi, so jgn expect yg dpt kerusi canggih mcm bas sani express perjlnn ke utara ye...bleh nk baringkn seat mcm katil or boleh nk golek2 pelok bantal guling...NO... Hihihihi.... Klu naik etihad pn seat sama je mcm airasia...klu nk premium seat, sila la bayar extra RM 500...GULPPPP... Syukur dah tu dpt mkn 2x sepanjang 8 jam perjalanan tu...











Dh mkn,nk smbung tdo blk...


Waktu ni baru panaskn enjin berkenalanan ngn si kembar kak wahidah...
Waktu ni jugak kanak2 dh start lapar...yg ada dlm beg biskut2.. So kenduri biskut la kanak2 ni...sambil bermain sambil makan...

Kat sini gak ada org jual simkad..50SR... Dlm ada isi 40 SR.. Boleh nk beli kt sini..tp make sure kena simpan ID.. iD tu kt kad yg sekeping besar tu...dh amik si nye..kad besar tu jgn buang..sbb bila nk topup mmg nk kna masukkan no ktt kad tu... Klu pki simkad mobily, bleh nk aktifkan internet packet data... Kna make sure dlm ada credit dlm 80SR... Sbb nnt utk internet usage dgn packet data kna cas dlm 70SR ++ ... Bleh fb, wassapp, instagram, browsing etc...senang klu nk video call ngn family kt msia... Sbb klu nk call biasa dlm 3SR/ minit...kjp je dh abis kredit... Saya guna packet data so bleh video call n wechat ngn ank2.. Mls nk turun lobby hotel utk guna wifi..hotel ada sediakan free wifi..husbnd plak guna utk wassapp je 29SR klu xslp..senang kami nk jnji nk jmpa kt mame..nk tanye ada kt mane...maklumla bilik asing2 kan...





Baru sampai,beg byk ni je....
Hihihi
Tgk nnt masa blk cmne.... Fengsannnnnn....

posted from Bloggeroid

Selamat tinggal Malaysia

Assalamualaikum..dah lama tak berkongsi cerita kat sini..
Almaklumlah..mummy Q3 nI mmg slalu bz...klu xbz tu mmg ajaib la...

Utk beberapa hari ni..Qis akan update kisah2 sepanjang 19 Jun hingga 1 july 2013

Alhamdulillah, kami terpilih utk menjadi tetamu Allah dan Rasul...
Qis, husband & Qhaiyrah...kami pergi bertiga shj memandangkan Qhaiyrah( 16m) fully bf n dia mmg xprnh minum ebm baik yg fresh mahupun yg frozen..
Qhushairy &Qhuzhairy tgl ngn nanny sepanjang ketiadaan kami..




2 wajah kesayangan yg ditinggalkam selama hampir 2 mgu...


Telekung Qhaiyrah yg sempat siap dlm masa satu hari....mujurla ada kwn taylor yg cekap menjahit...dia dpt siapkn 2 pcs skirt mummy n 2 pcs telekung qhaiyrah.. Alhamdulillah..Allah permudahkn segala urusan kami dari sebelum berlepas hinggalah kembali ke Msia...

Dlm ingatan Qis masa tu dh terbayang2 Baitullah....cuba utk menggambarkan bagaimana keadaan disana nanti..dlm hati tak putus2 baca 'Rabbi yassir wala tu'assir Ya Karim'..

Sejak lps daftar je ngn travel agency, ibu dh start pesan suruh bykkn doa wat solat hajat, wat solat taubat minta Allah permudahkan segala urusan kt sana..kami daftar dgn Madin Al-Syarif yg dikendalikan oleh Hjj Nazam Management. Alhamdulillah dgn bayaran yg murah ( rmi terkejut dan tak kurang jugak ada yg memberi reaksi negatif dgn harga pakej yg kami dpt ni), segalanya berjalan dgn lancar, selesa dan mudah... Cuma part pasprt husbnd je la ada slh fhm skit..tp Alhamdulillah segalanya terbaekkkkkk!!!!! lps ni ada rzki inshaaAllah akan daftar ngn TA ni lg...puas hati...

Beberapa hari sebelum berlepas, ada bunyi2 sinis mengatakan ttg keputusan kami utk bawa anak kecil, baby qhaiyrah ikut skali mengerjakan umrah...krn katanya susah kt sana nk handle anak kecil, sebab niat kita nk beribadah...pastu nnt kt masjid leceh nk solat, anak menangis...pastu plak org melayu ni bkn mcm org arab yg bleh nk biarkan anak terlepas dari pandangan mata kita... Bila dgr kata2 mcmtu...saya luahkan pd husbnd yg saya rasa agak down bila 'sidia' ckp mcmtu...sepatutnya dia sebagai seorg tua yg baru je blk dari sana, bkn memberikan kata2 negatif..malah sepatutnya memberi kata2 semangat pd saya..tak pelah, saya anggap kata2 dia tu sebagai peringatan utk saya berjaga2 terhadap apa sahaja kemungkinan yg akan berlaku...apa pn saya redha..saya ikhlas bawa qhaiyrah..dia adalah amanah yg Allah titipkn utk saya sejak dari dlm kandungan lg...jd saya tak rasa ianya satu beban yg maha berat utk saya tanggung. Saya yakin yg Allah tak kan merumitkan urusan ibadah saya...malah akan mempermudahkan segalanya... Bukankah yg saya bawa ini adalah ahli syurga. ?

Dan sekiramya sidia membaca coretan hati saya ini, saya nk dia tahu bahawa bukan dia yg menentukan segalanya... Allah Yg Maha Berkuasa...

Ok kita lupakan kisah td...

Kami tiba di LCCT pukul 9 mlm 19/6/13.. Call k.wahidah yg naik bas dgn jemaah dari taiping tp dorg tgh berhenti kt R&R dengkil lg...so kami pn sempat mkn dlu..mmg menjadi satu 'penyakit' tau...bila nk fly je mesti selera makan hilang..xtau la pasai apa...nk kata excited mmg la excited..tp sampai hilang selesa makan tu mmg membimbangkan..tp mkn gak la skit pegedil kt nasi ibu..tu pn sesuap je...qhaiyrah kebetulan time tu tdo..so bungkuskan burger utk dia..abang2 mkn dgn seleranye...

Jemaah dari taiping tiba di LCCT sekitar pukul 10 mlm...flight kami pukul 2pg..selesai atur beg n dpt tag nama, kami pn lepak2 sementara tgu waktu check in. Memandangkan anak2 dah mengantuk, so saya suruh ibu, ayah n family lain balik dlu.. Kesian masing2 mk keje esok n anak2 pn dh letih mengantok..




posted from Bloggeroid

Older Posts Home