CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

klik ..klik....klik...

Thursday, October 27, 2011

amalan ketika hamil


saje2 dok gugel2..skali terjumpa tips ni.....so kpd ibu2 yg sdg preggy mcm diriku....jom kita amalkan...



Petua Memudahkan Bersalin.
a) Amalkan baca Surah Yassin disertai niat dan doa sepanjang tempoh
kehamilan.
b) Hampir bersalin amalkan zikrullah Tasbih Nabi Yunus.
c) Amalkan minum air lebihan suami.
d) Amalkan meminum air basuhan rambut/hujungnya ketika mandi.
e) Amalkan makan buah kurma sepanjang tempoh kehamilan ia membantu memberi tenaga, sumber kalsium dan melembutkan otot rahim dan seangkatannya/memudahkan laluan bayi/selain turut berperanan memperhaluskan nurani bayi disertai zikir/selawat. -darwishes yg over mkn kurma...sbr je laaaaa...
f) Minum air kelapa di hujung kehamilan membantu membersihkan bayi.
g) Petua mama - Amalkan makan telur mentah di hujung kehamilan.- ni xleh nk telan...huhuhuh
h) Kerap makan sayur bendi bagi memudahkan laluan bayi.- mmg fav suka sayur skrg ni...
i) Minum sesudu camca teh minyak kelapa buatan sendiri sejak usia kandungan 6 bulan. Amalkan seminggu 3 kali dan apabila sudah berumur 9 bulan amalkan ia setiap hari.- ape la agknye rasa myk kelapa tu???hhuhuh..boleh ke nk telan ni....
j) Bagi kulit bayi yang putih/ bersih - amalkan makan buah epal dan minum susu. Selain meminum air soya. - susu mmg xleh diterima tekak...buah epal tu mmg suka...hehehe

*************************************************

Doa dan zikir untuk agar mudah bersalin
1. Ayat seribu dinar 11x
2. Tasbih Yunus 333x
3. Selawat Nurulzati/ Selawat Sirr
4. Selawat Tafrijiyah
5. Ayat 21-24 Surah Al-Hasyr

Surah Loqman, Maryam dan Yusuf sentiasa dibaca sepanjang tempoh kehamilan. Seeloknya Tadarus dengan suami. - suami aiiii jauhhhh....huhuhuuh



credit : SINI
slmt mencuba ye.... 

5 comments:

Norhafiza said...

bagus2..kakNo pun mmg dah servey mende ni..maklum la br nk masuk 2bulan hehe..

makan kurma anak pun insyALLAH cepat je otaknye..air kelapa tu biase kami org pantai timur wajib minum sebagai selusuh..rasenye hurmm, macam kerisik tu..

psst..1rahsia org pantai timur ialah selain ubatan2 yg ada untuk dijadikan selusuh, mani suami juga bagus dijadikan selusuh..berjimak la dengan sekerap mungkin semasa hampir duedate..insyALLAH tp kena pandai2 la..bukan nafsu semata2..sekadar selusuh untuk memudahkan jalan jd xperlu lasak2..

selalu tidur miring seblah kiri untuk memudahkan bb mendapat oksigen sekaligus cepat untuk proses pembukaan jalan nanti..jangan tido telentang sbb akan menyempitkan saluran oksigen pd bb..

amalkan minum air limau nipis juga dapat membantu proses bersalin..

Norhafiza said...

1 lagi..cuba amalkan minum air akar kacip fatimah (biasa dari mekah) mase 9bulan terakhir..insyALLAH kita xkan rasa sakit yg lama time bersalin nnt..kakNo sll amalkan untuk ke4-4 anak kakNo..akar tu kite just rendam dalam air panas je..klo lepas bersalin baru kita rebus untuk kecutkan peranakan dan bagi uuumphh hehe..

Normaliza said...

Terima kasih atas info.. :)

mummy darwishes said...

tq kaknor....tido ngiring ke kiri tu mmg habit skrg ni...dlu suka ngiring ke kanan....akar kacip fatimah tu mmg ada...tp xleh nk minum skrg..nnt dh dkt2 baru nk minum....

normaliza: wc dear....

a2zbaby said...

Fantastic post Baby Products

Baby Care Products

Newer Post Older Post Home